Corona vs IT - Ronde 2: sla terug met de juiste IT tools

Nu de eerste stofwolken van de coronacrisis zijn opgetrokken, wordt duidelijk wat de economische gevolgen zijn. Organisaties overzien de schade en denken weer na over de volgende stap: wat hebben we aan IT-middelen en -kennis nodig om de crisis de definitieve knock-out te geven?

Een omzetdaling voor de helft van de IT-bedrijven en 15 procent minder openstaande IT-vacatures – COVID-19 heeft de arbeidsmarkt enkele rake klappen uitgedeeld. Dat heb je kunnen lezen in het eerste blog in de serie ‘Corona vs IT’ over de relatie tussen IT en de coronacrisis. In dit tweede blog kijken we hoe je de wedstrijd kunt keren: hoe kan IT jouw organisatie helpen om de economische problemen als gevolg van de crisis op te lossen en te voorkomen bij een tweede golf?

Thuiswerken is een blijvertje

Zorg dat medewerkers op afstand kunnen werken. Dat is een belangrijke les die COVID-19 ons geleerd heeft… en die organisaties kan helpen weer op te krabbelen. Want ‘het nieuwe werken’ is here to stay. 49 procent van de thuiswerkers wil dit na de crisis blijven doen, blijkt uit onderzoek van Intermediair en de Nationale Vacaturebank. De belangrijkste redenen? 68 procent van de ondervraagden geeft de kortere reistijd als voornaamste motivatie om thuis te blijven werken, gevolgd door de mogelijkheid om zelf je werktijd in te delen (61 procent).

Workspace als eerste behoefte

Een veilige workspace in de cloud is cruciaal om op afstand te kunnen werken. Dat wordt nog maar eens benadrukt door de coronacrisis, waarin meer bedrijven in grotere mate afhankelijk zijn geworden van IT. Medewerkers moesten immers kunnen thuiswerken – en wel op dezelfde manier als op kantoor. Dus met dezelfde bestanden, tools en applicaties. Snel en bovenal veilig. Dat vraagt om een workspace vanuit de cloud met passende security en management tools. En om IT-beheerders die bekend zijn met de cloud, security, governance en data management.

Stroomversnelling

Voordat we überhaupt van COVID-19 gehoord hadden, stond het realiseren van een digitale workspace al bij veel bedrijven op de agenda. Door de coronacrisis is dit nog belangrijker geworden. Zeker bij organisaties die nu de beperkingen van een traditionele, lokale werkplek ondervinden. Zo zijn verschillende lagere overheden door de crisis met hun neus op de feiten gedrukt, vooral door het gebrek aan cloud security. Toen medewerkers niet naar kantoor mochten komen, konden ze daardoor niet veilig thuis werken. Dat heeft de adoptiesnelheid van online werken bij deze organisaties verhoogd.

Aandacht voor cloud en security

Wil je dat medewerkers altijd en overal kunnen werken? Dan zijn er twee belangrijke voorwaarden. De workspace-omgeving moet draaien in de cloud en de security moet in orde zijn. Niet voor niets noemt Werk.nl de toenemende vraag aan personeel in deze twee vakgebieden als opvallende arbeidsmarkteffecten van de coronacrisis:

  • Cloud – zonder de cloud, geen online workspace. Daarom versnellen veel organisaties hun digitalisering en is er veel vraag naar professionals met kennis van cloud-toepassingen.
  • Security – dit is vaak de beperkende factor voor thuiswerken. Vooral wanneer medewerkers op afstand werken met bedrijfskritische of persoonsgegevens.

 

Haal digital skills in huis

Naast de juiste technologie, heb je de juiste kennis en expertise nodig om de crisis te bezweren. De behoefte aan professionals met digitale skills neemt dan ook toe. Daarbij gaat het niet om hardcore IT-functies, maar om banen waarvoor bepaalde basiskennis nodig is, zoals van de cloud, data management, DevOps en security. Deze toenemende vraag geldt niet alleen voor de IT-sector maar voor alle branches, van retail tot gezondheidszorg en van toerisme tot onderwijs. Daar komt bij dat meer en meer organisaties digitale technologie willen inzetten om hun core business te verbeteren. Of dat nou gaat om het gerichter benaderen van consumenten, stroomlijnen van administratieve processen of efficiënter inrichten van de productielijn.

Veelgevraagde IT-functies

Ook in de arbeidsmarkt zorgt de coronacrisis voor een stroomversnelling. IT-functies waar volgens Computrain-onderzoek eerder al veel vraag naar was, waren in april 2020 nog steeds onverminderd populair. Denk aan developers en DevOps-, cyber security- en data-specialisten, cloud en machine learning engineers. Als opkomende vakgebieden kwamen development, IoT, data, beheer, security en AI naar voren.

Door een veilige cloud workspace te realiseren en de juiste IT-skills in huis te halen, kun je als bedrijf de crisis te snel af zijn en ben je goed voorbereid op een tweede coronagolf. Kortom, je kunt de directe gevolgen van de crisis oplossen en je blik weer op de toekomst richten. Maar welke economische langetermijngevolgen heeft de coronacrisis en hoe bied je die het hoofd met IT? Dat lees je in onze volgende blog over dit onderwerp.

Wellicht ook interessant