BCS Foundation in Business Analysis – de ideale instaptraining voor niet-analisten

De Training BCS Foundation in Business Analysis is de ideale eerste kennismaking met het vak van Business Analist (BA). Voor professionals die verder willen groeien in dit vakgebied én voor niet-analisten die meer van BA willen weten zoals Tijn Pronk, Desk Account Manager bij Computrain. Waarom koos hij als niet-analist voor deze training en wat heeft hij eruit gehaald?

De training BCS Foundation in Business Analysis is een driedaagse, klassikale training voor iedereen die meer kennis wil opdoen over businessanalyse. Hierin leren deelnemers onder andere requirementsanalysetechnieken toe te passen, een zakelijke en financiële en business case op te stellen en bedrijfsprocessen te analyseren volgens diverse methodieken. Pronk: “In mijn lesgroep zaten zowel beginnend businessanalisten als professionals met een hele andere functie die graag meer van BA wilde afweten, zoals een Product Owner en Functioneel Beheerder.”

Betere inschatting

In zijn dagelijkse werk komt Pronk in aanraking met uiteenlopende klanten: “Ik koos voor de training BCS Foundation omdat ik meer wilde weten over de mogelijke bedrijfsprocessen bij klanten. Op basis daarvan kan ik beter begrijpen wat er speelt bij bepaalde organisaties en waar ze behoefte aan hebben. Als Desk Account Manager spreek ik namelijk vaak met klanten over hun unieke uitdagingen. Dan moet ik snel kunnen inschatten hoe zij werken. Naar aanleiding daarvan ontwikkel ik een passend leerplan. Het is voor mij prettig als ik in een intakegesprek bepaalde businesstermen ken en snel snap hoe bedrijfsprocessen verlopen. Eigenlijk voer ik in dat geval op kleine schaal een snelle businessanalyse uit.”

Elke analyse is uniek

In de training leerde Pronk onder andere om een businessanalyse te maken. “Dat is complexer dan ik dacht. Want elke organisatie is anders – met andere processen en een andere cultuur. Per afdeling, team of proces zijn ook weer verschillen. Dus elke klantuitdaging vraagt om een andere aanpak met een passende analysemethode, zoals VMOST, Pestle of het POPIT-model. En moet je die toepassen op een waterval of agile manier van werken? Ook dat moet je je afvragen. In de training heb ik niet alleen de theorie geleerd, maar ook ontdekt hoe ik die kan gebruiken in mijn dagelijkse werk.”

Hoe richt ik een servicedesk in?

Dankzij de training kan Pronk snel en gericht achterhalen hoe klanten werken en waar zij behoefte aan hebben. Dat stelt hem in staat om daar een zo goed mogelijk, maatwerk leerproduct tegenover te stellen. Pronk geeft een voorbeeld: “Onlangs sprak ik een klant die een servicedesk wilde inrichten, maar niet goed wist hoe. Moeten we daarvoor overstappen op ITIL? Welke kennis en soft-skills hebben onze service desk-medewerkers nodig? Welke trainingen passen daarbij? Dankzij de BCS-training kon ik snel en gericht hun huidige situatie analyseren. Ook kan ik aan de hand van de geleerde methodieken bepalen wat beter kan, hoe je dat aanpakt, of de interne en externe hiërarchie moet meeveranderen en welke afdelingen en processen daardoor worden beïnvloed.”

Naast manieren om snel een organisatie te leren kennen, heeft Pronk ook andere praktische kennis uit de training BCS Foundation gehaald. “In de toekomst wil ik doorgroeien in een Account Management-rol. Nu ik de training succesvol afgerond en de bijbehorende Exin-certificering behaald heb, ligt deze weg open. De BCS-training biedt een brede basis om mijzelf in deze richting verder te ontwikkelen en waarde toe te voegen aan een organisatie.”

Wil jij ook als niet-analist kennismaken met Business Analysis (BA)? Lees meer over de training BCS Foundation in Business Analysis.

Wellicht ook interessant