Liggen de hoogtijdagen van beproefde online marketing-methodes als SEO, SEA en linkbuilding achter ons? Google, Bing, Yahoo Search en andere zoekmachines geven namelijk steeds uitgebreidere, gepersonaliseerde zoekresultaten weer op basis van GenAI. Daardoor zullen bezoekers minder doorklikken… en dat is nog maar het begin. Deze trend heeft niet alleen gevolgen voor de manier waarop wij informatie vergaren, maar ook voor de werkwijze van online marketeers. Welke impact gaat GenAI hebben op online marketing?
Zoekmachines – met Google voorop – zijn momenteel druk bezig om GenAI in hun zoekmachines te integreren. In de Verenigde Staten kunnen Google-gebruikers zelfs al zoeken met GenAI. De gevolgen daarvan voor online marketing worden daardoor momenteel langzaam duidelijk.
Zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën, waaronder AI, om gerichter en uitgebreider antwoord te geven op zoekvragen. Ze hanteren een zero-click search-aanpak, waarbij uitgebreide zoekresultaten direct in de zoekmachine worden weergegeven. Bij deze zero-click searches klikt de gebruiker niet meer door naar een website om antwoord te krijgen. Dit wordt mogelijk gemaakt door verschillende features in de zoekmachines, waaronder:
Google is druk bezig met de integratie van Generative AI (GenAI). In 2024 gaat de zoekmachine daar nog een stap verder in, waardoor antwoorden op de zoekresultatenpagina niet alleen directer, maar ook uitgebreider worden. Zo genereert Google samenvattingen of wiki-achtige pagina's met bijvoorbeeld prijsvergelijkingen, recepten en inhoudelijke overzichten. Deze vernieuwingen hebben ook gevolgen voor websites. Meer dan 50% van de zoekopdrachten leidt nu tot zero-click searches, wat betekent dat veel websites minder verkeer krijgen.
Om hierop in te spelen, moeten bedrijven hun SEO-strategie aanpassen. Dat kunnen ze doen door content te optimaliseren voor featured snippets en andere rich snippets. Op deze manier creëren ze unieke, waardevolle content. Dat wordt steeds belangrijker om op te vallen tussen de concurrentie en gebruikers te verleiden om toch door te klikken naar hun website.
Het mag duidelijk zijn: zero-click search gaat een forse impact hebben op het zoekverkeer. Want om antwoord te krijgen op jouw zoekvraag hoef je vaak niet meer door te klikken. Bijvoorbeeld om de polisvoorwaarden van verzekeraars te vergelijken of om een vakantiediscountersite te raadplegen. Voortaan blijf je op de site van de zoekmachine zelf, waar GenAI jouw vragen meteen beantwoordt. Daardoor zal het webverkeer naar sites in de zoekresultaten drastisch afnemen. Gartner verwacht dat traffic vanuit zoekmachines in 2026 met maar liefst 25% zal dalen. En dat heeft weer flinke gevolgen voor online marketing-methodes als SEO, SEA, linkbuilding en de bijbehorende marketingstrategie.
Wil je meer weten over hoe je AI dagelijks kunt inzetten? Volg dan de training 'Werken met AI en ChatGPT' en de training 'AI Essentials: van theorie naar praktijk'.