NS-medewerkers stippelen hun loopbaan uit met leerkaarten

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Dat dit geen loze belofte is, bewijst de organisatie met zijn leerkaarten: overzichtelijk weergegeven ontwikkeltrajecten per IT-functie met benodigde skills en kennis. Computrain maakte deze visuele spoorkaarten samen met de IT-medewerkers van de NS Centrale Platform Organisatie. 
 
De Centrale Platform Organisatie (CPO) van de NS is verantwoordelijk voor het technische fundament van de organisatie waar alle IT op draait, van de cloudoplossingen tot de handhelds voor machinisten en van de kantoorprinters tot de videoschermen op ongeveer 500 stationslocaties en 120 servicepunten. Dagelijks zijn ongeveer 200 IT’ers bij de NS CPO in de weer om al deze IT optimaal te laten functioneren.  

Objectief begeleiden 

“We willen dat onze mensen zich hun hele werkende leven blijven ontwikkelen, zonder bijbedoelingen”, zegt Frans Bovens, Expertise Lead bij NS CPO. Samen met drie andere Expertise Leads is hij verantwoordelijk voor de persoonlijke groei van alle NS CPO-medewerkers. De NS CPO heeft Frans en zijn collega’s bewust een objectieve rol gegeven. “Als Expertise Leads zijn we geen onderdeel van een IT-team, dus we hebben geen belang bij de loopbaankeuze van medewerkers. Ons enige doel is om IT-medewerkers te helpen om de beste route naar hun droombaan te vinden en te volgen – ongeacht of dit binnen of buiten een specifiek team of onze organisatie is.”  

Waarom externe hulp? 

Om medewerkers nog beter te kunnen begeleiden, besloot de NS CPO om leerkaarten te ontwikkelen en schakelde daarvoor de hulp van Computrain in. “Bij een zij-instroomtraject had ik gezien dat Computrain met dergelijke platen werkte. Dat visuele hulpmiddel sprak mij enorm aan”, vertelt Frans. Daarnaast is het invullen van leertrajecten met passende vaardigheden per IT-functie complex maatwerk. Elke IT-functies bij elke organisatie moet immers op een unieke manier ingevuld worden en vereist dus andere kennis en vaardigheden van de personen in deze rol. “Daarom konden wij een ervaren partner die de juiste opleidingstaal spreekt daarbij goed gebruiken.” 

Zelf de regie 

Welke functie ambieert een medewerker? En welke soft- en technische skills heeft hij of zij nodig om dit doel te bereiken? Dat hebben Computrain en de NS CPO per functie vastgelegd in een opleidingskaart. Deze stroomkaart laat IT-medewerkers mogelijke ontwikkelroutes zien, inclusief alle vaardigheden en kennis die nodig zijn om een specifieke functie uit te oefenen op drie niveaus: starter, medior en senior. Onderin staat voor starters bijvoorbeeld ‘helder presenteren’ als een skill, terwijl senior medewerkers in dezelfde rol ‘zonder hiërarchie macht moeten kunnen uitoefenen’. “Medewerkers hebben zelf de regie, dus we hebben opzettelijk geen specifieke trainingen aan de skills gekoppeld”, benadrukt Frans. “Zo laten we ze zien dat medewerkers de vrijheid hebben om zelf hun loopbaantraject en bijbehorende opleiding te kiezen.” 

Voor en door eigen medewerkers 

De leerkaarten zijn ontwikkeld voor en door NS CPO-medewerkers. Computrain heeft de ontwikkeltrajecten ingevuld en samengesteld op basis van hun input. Deze gezamenlijke aanpak is heel bewust: wanneer medewerkers de leertrajecten zien als hun eigen tool, zullen ze deze eerder adopteren. “Vaak zie je dergelijke leertrajecten terug bij reorganisaties. Dan worden deze van boven opgelegd en zetten medewerkers hun hakken in het zand. Dat willen we te allen tijde voorkomen”, legt Frans uit. “Ons doel is immers om onze mensen zo goed mogelijk te faciliteren. Dan moet je ze ook betrekken bij het vormgeven van hun eigen opleidingspaden.” De NS CPO-medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer van de leerkaarten. Is een rol veranderd en vereist dat andere vaardigheden? Dan passen zij de kaart zelf aan. Computrain adviseert daarin en houdt op afstand een vinger aan de pols.  

Praatplaat 

“Wat wil je worden als je groot bent?”, deze vraag is een vast onderdeel van Frans zijn voortgangsgesprekken. “Die ambitie kunnen onze medewerkers nu gericht invullen met behulp van de leerkaarten. Samen kijken we welke functie ze ambiëren, welke skills en kennis ze daarvoor nodig hebben en welk leerpad ze daarvoor kunnen volgen. Dat traject is voor iedereen anders: de leerkaart is een praatplaat, geen blauwdruk. Iedereen kiest zijn eigen unieke pad.” Aan de andere kant zorgt dit visuele hulpmiddel wel voor een uniforme aanpak. “Elke Expertise Lead heeft dezelfde kaart, maar gebruikt deze op zijn eigen manier om medewerkers op maat te helpen bij het uitstippelen van hun persoonlijke ontwikkelroute.” 
 

“Als jij goed voor jouw mensen zorgt, dan zorgen zij goed voor jou” 

 

Tevreden personeel 

Op de leerkaart laat Frans zien wat mogelijkheden zijn binnen de NS. “Maar als jouw droombaan elders ligt, help ik je even graag om die droom te verwezenlijken. Want het gaat in de eerste plaats om de medewerker zelf”, zegt Frans. Uiteindelijk plukt de NS ook de vruchten van tevreden werknemers. “Want als jij goed voor jouw mensen zorgt, dan zorgen zij goed voor jou. Daar ben ik heilig van overtuigd.” Het laatste medewerkertevredenheidsonderzoek onderbouwt deze stelling. Hierin gaven de NS CPO-medewerkers hun werkgever een cijfer dat gemiddeld één of meer punten hoger ligt dan voorheen. 

Middel om sollicitanten te overtuigen 

De leerkaart is ook bruikbaar voor HR-doeleinden. Zeker nu de vraag naar IT’ers groot is, kan je als werkgever het verschil maken met persoonlijke ontwikkelmogelijkheden. Frans kan dat beamen: “Onlangs vroeg een sollicitant aan mij: welke ontwikkelmogelijkheden biedt de NS mij? Toen heb ik er enkele leerkaarten bijgepakt. Kijk, deze opties heb jij als je bij ons komt werken in deze functies. Wil je doorgroeien naar een andere rol, dan kan je op de andere kaart zien welke vaardigheden je op welke manier kunt ontwikkelen. De sollicitant was onder de indruk en zei: als jullie zo goed hebben nagedacht over mijn persoonlijke groei, dan is dat voor mij een reden om bij de NS te komen werken.” 

De jonge generatie IT’ers stelt andere eisen aan een baan. Maatschappelijke betrokkenheid, sfeer en ontwikkelmogelijkheden geven vaak de doorslag om voor een specifieke werkgever te kiezen. Frans: “We kunnen – net als elke andere werkgever in een sollicitatiegesprek – wel zeggen dat we ons personeel faciliteren en de vrijheid geven om zich te ontwikkelen, maar hoe bewijs je dat? De leerkaart maakt deze belofte tastbaar. Hierdoor beseffen onze mensen ook echt dat we beste met ze voor hebben.” 

Wellicht ook interessant