Flexibel: Klassikaal, online, e-learning, hybride
Praktijkgericht: Ervaren, gecertificeerde docenten
Actueel: Breed en compleet trainingsaanbod
Artificial IntelligenceOver onsKennis en inspiratieContact

27 september 2018

Beheer en Development

VeriSM™: beter service management in het digitale tijdperk

Mede doordat zoveel bedrijven met ITIL werken, is het framework uitgegroeid tot de standaard voor service management. Maar ITIL heeft een nieuwe concurrent. VeriSM™ houdt rekening met de nieuwe manieren van werken en technologieën zoals cloud, continuous delivery, DevOps en agile. Een nieuwe kijk op servicegerichtheid. 

Hand wijst naar ITIL-servicemanagement infrastructuur

De laatste jaren werken steeds meer bedrijven op een agile manier en volgens DevOps. Afzonderlijke afdelingen worden steeds meer als één team gezien. Ze werken nauwer samen en collega’s zitten fysiek ook vaker op dezelfde locatie. Daardoor wijzigt onder andere de manier waarop systemen en applicaties getest en geïmplementeerd worden. Service management moet zich dus hierop aanpassen. Met ITIL lukt dat maar tot op zekere hoogte. VeriSM™ geeft je een frisse blik op hoe service management ingericht en uitgevoerd kan worden. Het biedt onder andere een set richtlijnen voor service management gericht op kwaliteit, risico, compliance en verbetering.

Het beheerraamwerk van VeriSM™

VeriSM™ heeft als filosofie dat je voor service management en servicegerichtheid een aanpak op maat kunt ontwikkelen. Dit door rekening te houden met de grootte van de organisatie, de prioriteiten, de organisatiecultuur, het marktsegment en het soort diensten of producten dat een bedrijf aanbiedt. VeriSM™ doet dit mede aan de hand van een management mesh. Dit is de matrix waar VeriSM™ op drijft. Dit beheerraamwerk wordt gevormd door een combinatie van technieken om de verwachte support in te richten op het gebied van resources, de omgeving, opkomende technologieën en beheerpraktijken. Het verschil met ITIL is onder andere dat er kaders geschetst worden, in plaats van gedetailleerde procesomschrijvingen. Hiermee ontstaat flexibiliteit voor de wensen en gebruikte technologieën van een organisatie.

Anderen hadden veel aan de volgende artikelen