Regionale leer-werktrajecten als oplossing voor het ICT-tekort

Ondernemers door heel Nederland hebben behoefte aan ICT’ers, het liefst uit de regio en qua karakter passend bij hun organisatie. Hoe speel je in op deze lokale vraag naar ICT-professionals? Regionale initiatieven als de ICT Praktijk Academie brengen ondernemers, ICT’ers en onderwijsinstellingen samen. 

Het bedrijfsleven kampt al jaren met een tekort aan goed opgeleid ICT-personeel. In mei 2020 noemde 27 procent van de Nederlandse organisaties een tekort aan geschikte ICT-medewerkers een ernstige bedreiging voor de toekomst van hun business. Het ICT-tekort raakt iedereen, maar grote landelijke bedrijven hebben vaak minder moeite om geschikt personeel te vinden. Zij hebben daar wel de middelen, uitstraling en contacten voor, terwijl lokale mkb’ers die niet hebben. Dat geldt zowel voor ICT-bedrijven als ondernemers in andere sectoren. ICT wordt immers een steeds belangrijker aandachtsgebied voor nagenoeg iedere organisaties in elke branche. Gestroomlijnde, veilige ICT-systemen zijn tegenwoordig cruciaal om thuiswerken mogelijk te maken, snel te kunnen inspelen op de veranderende markt, efficiënter te werken en innovatie te stimuleren.

Lokale initiatieven

De lokale vraag naar ICT-personeel kan je het beste regionaal oplossen. Met initiatieven waarin het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden in de regio de handen ineenslaan. Een succesvol voorbeeld daarvan is de ICT Praktijk Academie, een gezamenlijk project van ondernemers, opleiders en overheden in de omgeving Midden-Holland om studenten een leer-werktraject aan te bieden. In dit geval zijn dat de ondernemersvereniging Gouda Onderneemt met Jan de Laat als initiatiefnemer en kartrekker, Gemeente Gouda en Campus Gouda. Zij verzorgen de werving, selectie en plaatsing van de studenten bij werkbedrijven. De opleidingsinstituten NCOI en Computrain zijn verantwoordelijk voor het IT-opleidingsprogramma.

Werken en leren

De combinatie van werken en leren is ideaal om het lokale tekort aan ICT’ers voor de lange termijn op te lossen. De ICT Praktijk Academie deelt dat inzicht. Daarom staan studenten bij dit initiatief vier dagen op de werkvloer en zitten ze één dag in de lesbanken. De studenten beginnen met een IT-bootcamp van twee maanden, waarin ze de ICT-basisbeginselen leren. Daarna starten ze met hun leer-werktraject. Daarbij krijgen ze intensieve begeleiding en les in kleine groepen van vijftien personen. Studenten ontvangen vanaf hun eerste lesdag een stagevergoeding en hoeven niet te betalen voor de opleiding, dat doen hun nieuwe werkgevers. De opleiding duurt in totaal vier jaar, waarna studenten het officiële bachelordiploma HBO Informatica ontvangen.

De ideale match

Hoe vinden regionale ondernemers een ICT-student die bij ze past – qua karakter, ambitie en vaardigheden? Dat vraagt om nauwe samenwerking tussen regionale ondernemers en opleiders. Ook hier is de ICT Praktijk Academie een mooi voorbeeld. Deze academie vervult een brugfunctie door op een heel persoonlijke manier studenten aan werkgevers te koppelen. De academie kent de lokale ondernemingen en de studenten. Daardoor weet de ICT Praktijk Academie perfect wat zowel de ICT’ers als werkgevers verwachten en wat bij ze past; de basis voor een ideale match!

Omscholen

Door de coronacrisis is de vraag naar omscholing toegenomen. Dat biedt kansen voor de ICT-sector om het jarenlang oplopende tekort aan goed opgeleid personeel een halt toe te roepen. Ook op het vlak van omscholing bieden regionale initiatieven zoals de ICT Praktijk Academie uitkomst. Dergelijke projecten richten zich immers niet alleen op doorstromers vanuit het mbo, havo of vwo, maar ook op omscholers en herintreders. Zo hebben ze ook het antwoord op de groeiende vraag naar ICT-omscholing. Laagdrempelig, regionaal en passend bij zowel de student als werkgever.

Inmiddels worden in meer regio’s dan Midden-Holland initiatieven als de ICT Praktijk Academie opgestart. De ICT Praktijk Academie zelf is onlangs een leer-werktraject gestart in de omgeving Leiden. Daarnaast is de academie in gesprek met overheden, onderwijsinstellingen en ondernemers in andere regio’s zoals de Hogeschool Rotterdam, Haagse Hogeschool en MBO Rijnland. Gezien de langetermijnvoordelen voor het bedrijfsleven en de maatschappij is de kans aanzienlijk dat we dergelijke, regionale initiatieven het komende jaar op meer plekken in ons land gaan tegenkomen.

Meer weten over de mogelijkheden van een ICT leer-werktraject in jouw regio? Neem contact op met Leo Demont via LDemont@computrain.nl of op telefoonnummer: 06-54761426.

Wellicht ook interessant