Tips voor toekomstbestendig opleiden

IT is een lifestyle geworden: als je niet bijblijft, ben je niet meer relevant. IT’ers moeten hun leven lang leren om gelijke tred te houden met de voortschrijdende technologie. Dat geldt voor individuen, maar zeker ook voor organisaties. Waarom is toekomstbestendig opleiden essentieel voor werkgevers, hoe faciliteren ze medewerkers daarin en hoe worden ze een lerende organisatie?

De werkgever speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van IT-professionals. Daarom zoomen we in dit tweede artikel van de drieluik ‘IT als lifestyle’ verder in op de werkgever. Ten eerste kijken we naar het belang van toekomstbestendig leren. Vervolgens geven we goede en slechte voorbeelden en behandelen tips en valkuilen die je tegenkomt op weg naar een ‘lerende organisatie’. Hoe word je een lerende organisatie? Die vraag staat centraal in artikel drie, waarin we je een roadmap aanreiken: welke stappen moet je nemen om ‘IT als lifestyle’ te verankeren in jouw organisatie of team?

Waarom investeren in IT-kennis en -skills?

Technologie is bepalend voor de bedrijfsvoering. De administratie, verkoop en productie – steeds meer processen verlopen digitaal of worden digitaal aangestuurd. In die zin is elk tegenwoordig bedrijf een IT-bedrijf. “Wij merken dan ook dat er bij onze klanten steeds meer aandacht is voor IT-opleidingen. Hot items zijn onder andere datagedreven werken, de rol van security en verregaande automatisering, bijvoorbeeld met Robotic Proces Automation. En die aandacht is terecht”, zegt Bas van Gils van Computrain. “Want het personeelstekort vraagt om meer automatisering en datagedreven werken vraagt om meer security. Dus het is logisch dat wij in onze kenniseconomie juist in deze kennis en skills investeren.”

Zo moet het wel

Bedrijven die nu investeren in IT-kennis en vaardigheden, plukken daar later de vruchten van. Welke rollen, kennis en vaardigheden heeft jouw organisatie nodig om succesvol te zijn? Dat is de basis voor een educatief programma en de eerste stap op weg naar een lerende organisatie. “Het is goed om te zien dat steeds meer organisaties daarmee bezig zijn. Bij Computrain helpen wij hen daarbij. Zo hebben we onder andere bij Achmea, het Ministerie van Defensie, , PostNL en de NS de leerpaden in kaart gebracht” legt Bas van Gils uit. “We begonnen ‘from scratch’ met de vraag: welke rollen en welke rollenvaardigheden heeft jouw ideale organisatie nodig? Vervolgens hebben we deze behoefte gevisualiseerd en ingevuld met een maatwerk leerprogramma. Met daarin voor elke rol mogelijke trainingen en een overkoepelende metrokaart waarop het leer- en carrièrepad voor de verschillende IT-functies is afgebeeld.”

Zo moet het niet

Faciliteer en motiveer je medewerkers niet? Dan is de kans groot dat ze hun heil elders zoeken en jouw organisatie op zoek moet naar nieuw, schaars IT-personeel. Dit wegsijpelen van kennis en skills heeft bovendien een negatieve impact op jouw business. Bijna elk werkproces is tegenwoordig afhankelijk van IT. “Ik zie nog vaak dat IT-bedrijven de kennisontwikkeling bij de medewerkers zelf neerleggen. Ze zijn dan zelf verantwoordelijk om bijvoorbeeld een bepaalde certificering te halen, wat ten koste gaat van hun werk-privébalans en het plezier in hun werk”, zegt Bas van Gils. “Bovendien is dit te dunnetjes: je moet niet alleen technische kennis, maar ook bijbehorende vaardigheden bijspijkeren. Alleen dan kan je de opgedane kennis in de praktijk toepassen.”

Tips en valkuilen

Betrek de werkvloer bij het opleidingsprogramma. Dat is een belangrijke tip die Bas van Gils geeft. “Wanneer een roadmap met benodigde skills en trainingen breed gedragen wordt, creëer je een intrinsiek gemotiveerd team. Dat kost in eerste instantie misschien wat meer tijd, maar levert je later veel op.” Daarbij lopen veel organisaties in de valkuil dat ze direct assessments inzetten. Die gebruiken ze om medewerkers te testen, om zo te bepalen wat ze moeten bijleren. “Terwijl dat onnodigveel weerstand kan opleveretn; personeel wil weten waarom ze bepaalde kennis en vaardigheden nodig hebben. Praten helpt daarbij. Dus betrek medewerkers bij het opstellen van een leerprogramma. Deze discussies mogen best fel zijn, dat is een teken dat het ergens over gaat.”

“Je hoeft de weg naar een lerende organisatie niet alleen af te leggen”, tipt Bas van Gils “Het IT-vakgebied is gigantisch breed en jouw organisatie is uniek. Dus een beetje hulp kan je goed gebruiken. Daarbij ben je nooit klaar met leren: technologie verandert en leerprogramma’’s zijn nooit helemaal afdaardoor ook. Dus schaven we deze periodiek bij om te zorgen dat IT-kennis, skills en bijhorende leerpaden blijven aansluiten bij de wensen van de IT-professionals en hun werkgevers.”

Hoe veranker je ‘een leven lang leren’ in jouw organisatie? Lees het vervolgartikel over toekomstbestendig opleiden.

Wellicht ook interessant