Acht voordelen van virtueel lesgeven

Online lesgeven heeft zowel voor- als nadelen. Hoewel docenten die vaak op reguliere wijze lesgeven denken dat online lessen minder mogelijkheden biedt, hoeft dit niet per se het geval te zijn. Het blijkt namelijk dat er ook veel dingen zijn die online juist beter gaan. Hieronder geven we je acht voorbeelden van voordelen die online lesgeven biedt ten opzichte van regulier klassikaal onderwijs.

Kijk hier voor meer uitleg over onze virtuele trainingen

1. De les opnemen en later terugkijken

Een van de voorbeelden, is dat het veel gemakkelijker is om een online les op te nemen dan dat dit bij een traditionele les het geval is. De meeste tools voor online lesgeven zijn namelijk voorzien van een knop, waarmee je direct een deel of de gehele les op kunt nemen. Bijvoorbeeld handig voor docenten die hun les nog eens terug willen zien of voor cursisten die onverhoopt niet aanwezig konden zijn. Het is hierbij wel belangrijk dat de docent toestemming aan de groep vraagt, voordat hij of zij begint met opnemen.

2. Als groep notities maken

Verder is het bij online lessen heel gemakkelijk om gezamenlijk digitaal aantekeningen te maken. Iedereen kan dan tegelijk meeschrijven en elkaars notities aanvullen, waardoor er aan het eind van de les een mooie samenvatting zal ontstaan. Terwijl het in je eentje vaak onmogelijk is om alle details op te schrijven, krijg je op deze manier vaak gemakkelijk een volledig verhaal. De notitiefunctionaliteit kan overigens ook ingezet worden voor het maken van een gezamenlijke tekening of een collectief verhaal.

3. Informatie uitlezen

Een ander voordeel van online lessen, is dat veel informatie over de les automatisch vastgelegd wordt. Zo wordt bij veel tools de presentielijst automatisch gevuld en kan je bijvoorbeeld uitlezen wie er wanneer is gestart en gestopt met het volgen van de les. Wanneer de docent een toetsvraag uitzet onder de cursisten, kan er bovendien gelijk automatisch worden getoond hoeveel procent van de deelnemers de vraag goed had. Dit maakt het lesgeven al snel een stuk gemakkelijker.

4. Schermen delen

Daarnaast is het delen van scherminhoud bij virtuele klassikale lessen vaak kinderlijk eenvoudig. Als de docent bijvoorbeeld iets wil laten zien vanaf zijn of haar eigen computer of gezamenlijk een website wil bezoeken, dan kan dit gelijk in de les geprojecteerd worden. Veel tools bieden overigens ook de mogelijkheid om cursisten hun scherm te laten delen, zonder dat hier allerlei ingewikkelde applicaties voor nodig zijn. 

5. Interactief materiaal in de les integreren

Interactief lesmateriaal is een ander mooi voorbeeld van de kracht van online lesgeven. Denk hierbij niet alleen aan video’s, maar bijvoorbeeld ook aan Socrative, Kahoot of andere quiz apps die gemakkelijk in een online les gebruikt kunnen worden. Omdat iedereen toch al achter de computer zit, loop je bij dit laatste ook niet tegen problemen als een lege smartphone aan. Iets wat bij de inzet van een quiz app in een reguliere les nogal eens wil gebeuren.

6. De les na afloop omzetten in een ultieme webinar

Bij punt 1 hebben we je verteld dat online lessen gemakkelijk opgenomen kunnen worden. Wie daarnaast een beetje handig is, kan de video van de les daarna zelf bewerken. Zo kan een docent na afloop de saaie stukken eruit knippen, de volgorde aanpassen en er vervolgens een korte en bondige les van maken. Wanneer hij of zij de les vaker verzorgt, kunnen de beste momenten uit deze lessen gemakkelijk geselecteerd worden om er zo de beste webinar ooit van te maken.

7. Het online persoonlijker maken

Online lessen persoonlijker dan reguliere lessen? Dat klinkt misschien een beetje raar, maar toch kan dat zo zijn. Vanuit E-coaching en E-therapie weten we bijvoorbeeld dat het voor velen onder ons gemakkelijker is om problemen, uitdagingen en lastige verhalen online met anderen te delen. Hoewel sommige mensen dit gemakkelijker doen wanneer ze in persoon kunnen communiceren, is er een relatief grote groep mensen die opener durft te zijn als er meer afstand is. Soms kan het hierbij zelfs helpen om de webcam even uit te zetten en alleen met elkaar te chatten. Dit kan namelijk een hele andere dimensie aan de interactie geven.

8. Stipt om 8.30 met de les beginnen

Tot slot is er nog een groot voordeel van virtuele klassikale lessen, er is namelijk geen oponthoud op weg naar de les. Er zijn geen files, de brug staat niet open en niemand hoeft eerder naar huis om op de kinderen te passen of om de hond uit te laten. De hele groep kan online stipt op tijd aanschuiven en de les beginnen met zijn eigen favoriete drankje erbij.

Tips voor een optimale virtuele leservaring

Wil jij maximaal profiteren van de voordelen die virtuele klassikale lessen te bieden hebben? Dan hebben we als afsluiter nog een aantal tips voor je. Zo raden wij je aan om een headset te gebruiken zodat je ongestoord aan de les kunt deelnemen en zodat jouw medestudenten je goed kunnen verstaan. De standaard ingebouwde microfoon van een laptop of tablet heeft namelijk al snel de neiging om te gaan galmen. Daarnaast is een stabiele internetverbinding erg belangrijk, want je wilt natuurlijk niet dat het internet halverwege de les wegvalt. De beste manier om dit laatste te voorkomen, is door gebruik te maken van een bekabelde verbinding tussen de modem en jouw computer.

Virtueel klassikaal onderwijs bij Computrain

Bij Computrain verzorgen we onze klassikale lessen op dit moment virtueel in verband met COVID-19. Op deze manier bieden we iedereen de mogelijkheid om aan zijn of haar persoonlijke ontwikkeling op het gebied van IT te blijven werken, zelfs vanuit huis.

Bekijk ons volledige trainingsaanbod hier

Wellicht ook interessant