De keerzijde van de datawereld; wat mag Google van jou weten?

We zitten middenin een vierde industriële revolutie, waarin data de hoofdrol speelt. Een mooie ontwikkeling: op basis van data kunnen bedrijven namelijk goed voorspellen wat voor impact hun beslissingen hebben. Maar ondanks dat data zo booming is, weten mensen vaak niet hoe verweven het met hun eigen leven is. Wat vind jij ervan als Google weet waar jij gisteren uiteten bent geweest? En wat jouw politieke voorkeur is? Data-expert Alex Dowdalls vertelt over het ethische aspect van data.

We leven nu in een tijd van verandering; een transitie naar een datagedreven wereld. Het World Economic Forum heeft de tijd dan ook uitgeroepen tot de vierde industriële revolutie. Het verschil zit hem nu dus niet zozeer in de software, maar in de data. Verschillende bedrijven die dat doorhebben maken gebruik van de datawereld om de echte wereld te beïnvloeden. 

Veel mensen hebben een algemeen besef van data. Maar ze weten niet hoe ver en indringend en persoonlijk data is. Ik vraag mensen wel eens ‘heb je Google Takeout gedaan? Hoeveel data denk je dat Google over jou heeft? En wat zou je ervan vinden als Google weet waar je bent, wat je doet, wat je opzoekt en met wie je bent?’. Op basis van deze informatie kan er een psychologisch profiel gemaakt worden. En op basis van dat profiel zou jij gemanipuleerd kunnen worden. 

Hoe dat gebeurt? Bedrijven kunnen jou categoriseren op wat bij jouw profiel past. En dat gaat verder dan jouw interesse voor kleding. Google weet welke stijl, welke merken en welke kleuren jij leuk vindt. 

Hoe komt het dat bedrijven weten wat bij mijn profiel past?

Al je apps, zoals Facebook, Google en TikTok en Instagram verzamelen informatie over jou. Jij krijgt vervolgens informatie voorgeschoteld door een recommendation engine, een aanbevelingsmotor, die op basis van data voor jou becijfert wat bij jou past. En dat wordt een soort veiling van een paar microseconden. De hoogste bieder van deze veiling mag jouw profiel benaderen, met bijvoorbeeld een advertentie. Dat gebeurt nu als jij Google opent of naar een website gaat. 

Ben je klakkeloos akkoord gegaan met alle voorwaarden van alle apps? Dan is de kans groot dat je afgeluisterd wordt. Heb je een weerapp? Dan deel je je locatie al. En die locatie vertelt veel: waar je werkt, waar je woont, hoe je naar je werk gaat, waar je je boodschappen doet en waar je je tijd doorbrengt. 

Maar het gaat verder dan kledingadvertenties en het weer. Met deze technieken wordt veel propaganda verspreid. Wat je ook zoekt; je zult het vinden. Van marsmannetjes tot complottheorieën over corona. Voor je het weet kom je in een tunnel terecht. De recommendation engines leren namelijk snel wat voor content zij jou repetitief moeten aanbieden. Tijdens de Artificial Intelligence-trainingen hoor je hier de ins en outs over. 

Hoe kun je je op de datawereld voorbereiden?

Aan de start van deze reis moet je je bewust zijn van hoe deze datawereld eruitziet. Met de Data driven foundation-module choqueren we mensen bewust. Ga maar eens je Facebook of Instagram-profiel inlezen. Door het gebruik van de telefoon is de privacywetgeving in het leven geroepen en mag je nu altijd opvragen wat bedrijven van jou weten. En als je daarvan op de hoogte bent, vind je dat dan oké of vind je dat ze het moeten verwijderen? Sommige mensen denken ‘’Nou, ik krijg graag producten aangeboden waar ik belangstelling voor heb.’’ Dan is het niet erg. Maar wat als het om jouw politieke voorkeuren gaat? Of de ziektes waarop je Googelt. Stel: je gelooft in complottheorieën, wil je dan dat iedereen dat weet of niet? De inzameling van informatie heeft een positieve én een negatieve kant. 

Hoe zet je data ethisch verantwoord in? 

Datagedreven werken kan goed ethisch verantwoord. Eigenlijk kun je niet achterblijven. Het datagedreven businessmodel presteert namelijk beter dan het traditionele businessmodel. Tijdens de Data driven foundation-training vertellen we hoe dat zit. 

Mensen kunstmatig sturen is manipulatief en daarmee natuurlijk onethisch. Als je data over klanten verzamelt, valt dat binnen de privacywetgeving. Daar moet je goed mee omgaan. Maar data over je bedrijf, auto’s, dieren en gebouwen vallen bijvoorbeeld niet onder deze wet. Je kunt in je bedrijfsstrategie dus goed een datageoriënteerde aanpak handhaven die ethisch verantwoord én in lijn met de wetgeving is. Wat ethiek precies inhoudt, dat komt terug in onze trainingen. 

Meer weten?

Wij staan altijd klaar om jouw vragen te beantwoorden en met je te sparren over een training die bij jou past. Bel naar 030 – 2 348 500, whatsapp naar 06 – 10 16 32 89 of mail naar info@computrain.nl.

Wellicht ook interessant