Een nieuwe mijlpaal bereikt: de 1000ste learning roadmap.

Door: Bas van Gils, Computrain

Al meer dan 10 jaar bouwt Computrain learning roadmaps, ook wel leerkaarten genoemd. Deze krachtige visualisaties vertalen bedrijfsdoelstellingen van een organisatie naar concreet ontwikkelpad per rol of functie. Zodat het voor iedereen, van management tot de medewerker, glashelder is wat de komende tijd nodig is aan kennis en vaardigheden.

Deze week hebben we onze 1000ste leerkaart opgeleverd, een mijlpaal waar we heel trots op zijn. Grote dank aan alle collega’s, klanten en partners die hieraan hebben meegeholpen!

In de afgelopen 5 jaar hebben we een enorme verschuiving van de IT rollen gezien. Dit wordt duidelijk wanneer we terugkijken op de geschiedenis van onze leerkaarten. Bijna geen enkele rol van toen wordt nu nog afgebeeld. De leerkaarten volgen nauw de ontwikkelingen en uitdagingen van de business en de actuele technologie trends. Zo zien we de laatste tijd veel rollen die te maken hebben met data, security, governance en regievaardigheden. Thema’s als HyperAutomation, ESG en AI zijn nu ‘Hot’.

Een andere grote verschuiving is de nadruk op persoonlijke competenties in de leerkaarten. Een paar jaar geleden werden deze nog gezien als 'soft skills', maar nu worden ze beschouwd als 'hard skills' en worden ze opgenomen in strategische personeelsplanning. Deze ontwikkeling maakt de moderne IT-rollen complexer. Medewerkers moeten een breder scala aan competenties ontwikkelen om relevant te blijven.

Wat is een leerkaart?

Een leerkaart (of learning roadmap) toont de benodigde kennis per functie of rol. Wij creëren deze visuele weergaven van IT-kennis, methodologieën, persoonlijke vaardigheden, certificeringen en organisatiespecifieke kennis per functie, en dat op verschillende niveaus (bijvoorbeeld junior, medior en senior). Dit doen we door middel van workshops waarin we met diverse stakeholders van uw organisatie in gesprek gaan. Hierbij bespreken we de interacties tussen verschillende rollen en de gewenste kennis en competenties. Het management, de teams en deelnemers worden allemaal betrokken in dit proces, wat leidt tot gedragen en toekomstbestendige leerkaarten

Het effect:

  • Inzicht in de benodigde kenniscomponenten van functies en rollen;
  • Inzicht in de interactie (op kennis en competenties) tussen de verschillende functies en rollen;
  • Eventuele gap-analyses van de huidige naar de gewenste vaardigheden;
  • Een set aan instrumenten om actief regie te nemen over de kennisontwikkeling.

Onze 1000ste opgeleverde leerkaart markeert niet alleen een mijlpaal in onze reis, maar ook een vooruitgang in de manier waarop organisaties hun personeelsplanning en kennisopbouw benaderen. Door actief te werken aan de ontwikkeling van kennis en competenties, kunnen organisaties zich aanpassen aan de snel veranderende wereld van technologie en zakendoen.

Als Computrain blijven we gedreven om bij te dragen aan deze groei. Wij zijn ervan overtuigd dat leren en ontwikkeling essentieel zijn voor zowel individuen als organisaties. Als u meer wilt ontdekken over hoe onze leerkaarten uw organisatie kunnen versterken, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we werken aan een toekomst waarin kennis de drijvende kracht is achter innovatie en groei.

Contact en adresgegevens | Computrain

Wellicht ook interessant