Van IT-opleider naar opleider in digital skills

2021 was het jaar van de digitalisering, ook in de opleidingswereld. In het komende jaar zal deze digitaliseringstrend zich verder voortzetten. Hoe speelt Computrain daarop in qua trainingsinhoud, leervormen en leermiddelen? 

In dit artikel blikt Leo Demont, Directeur van Computrain, terug op 2021. Wat zijn de voornaamste trends en welke veranderingen hebben die bij de opleider in gang gezet. Tegelijkertijd kijkt hij vooruit naar het nieuwe jaar: hoe hebben de ontwikkelingen in 2021 ervoor gezorgd dat Computrain 2022 rooskleurig tegemoetziet? Daarbij zoomt Demont verder in op drie onderwijsaspecten: de inhoud, vorm en middelen.

Corona is een versneller

“Digitalisering is geen gevolg van Corona. De pandemie heeft de adoptie van digitale tools echter wel versneld”, zegt Demont. Voor Covid-19 waren veel organisaties al bezig met een digitale transformatie: medewerkers moesten overal en altijd kunnen werken, organisaties wilden beslissingen kunnen baseren op data en onderliggende IT-systemen moesten flexibeler worden. “De pandemie heeft ook in opleidingsland de digitalisering in een stroomversnelling gebracht. Niet alleen zijn we steeds meer trainingen online gaan aanbieden, ook de tools om dat te kunnen doen zijn verbeterd. Tot slot zien we dat de inhoud steeds meer toegespitst is op het ontwikkelen van digitale vaardigheden.”

Lesinhoud

Welke invloed heeft de versnelde digitalisering op de lesinhoud? “In 2021 zijn we allemaal digitaal vaardiger geworden”, zegt Demont. “Steeds meer mensen krijgen in hun werk te maken met digitalisering. Denk aan marketeers die campagnes afstemmen op klantdata en chauffeurs die getraind worden voor iPad-gebruik. Geen beroepsgroep ontkomt eraan. Dat betekent dat iedere werknemer ook digitaal onderlegd moet zijn, ongeacht de branche waarin je werkt. Zeker met het oog op de toekomst, waarin organisaties steeds verder zullen vorderen in hun digitale transformatie waardoor digital skills nog belangrijker worden.” Computrain heeft zijn portfolio daarop afgestemd. “Zo hebben we digitale vaardigheidstrainingen ontwikkeld, zoals Introductie in IT Rollen en Terminologie. Hiermee voorzien we mensen zonder IT-achtergrond toch van een basis in moderne IT-rollen en -jargon. Daarnaast geven we in bestaande trainingen meer aandacht aan digital skills.”

Leervorm

Naast de lesinhoud, verandert ook de manier waarop trainingen worden aangeboden. “De hoeveelheid virtuele lessen is toegenomen in 2021. Deze trend duurt voort in het nieuwe jaar. Dat komt omdat onze cursisten, hun werkgevers en wijzelf daar steeds meer de voordelen van inzien. Denk aan minder reistijd, meer flexibiliteit en een plaatsonafhankelijk lesaanbod: we kunnen digitale klassen makkelijker vullen omdat cursisten niet meer in de buurt van een leslocatie hoeven te wonen. Vroeger moest iemand uit Groningen wachten tot er genoeg aanmeldingen waren of reizen naar de randstad, nu kan hij of zij eerder digitaal beginnen.” Daarbij maakt Demont wel een kanttekening: “klassikaal blijft populair. Zeker in het geval van IT-trainingen met veel oefeningen of waarbij interactie belangrijk is. Dat is logisch, want leren in een fysieke klas brengt verschillende voordelen met zich mee. Docenten kunnen praktijkhandelingen voordoen en beter uitleggen, je leert ook van medecursisten en kunt je beter concentreren in een klas dan thuis. Wij blijven veel trainingen dan ook klassikaal aanbieden. In dat geval hebben cursisten zelf de vrijheid om te kiezen hoe en wanneer ze leren.”

Leermiddelen

Wat is de impact van digitalisering op de leermiddelen? “Cursisten willen steeds vaker op afstand een training volgen en dat kan nu ook. Ook richten we ons steeds meer op digitaal lesmateriaal, e-learning en het combineren hiervan met klassikale of virtuele trainingen. Hiermee bieden we onze cursisten steeds meer flexibiliteit om zo optimaal mogelijk kennis tot zich te kunnen nemen. Zo is er in onze trainingen meer aandacht voor zelfstudie – voor, tijdens en na de lessen. Daardoor kun je echt de diepte ingaan tijdens klassikale of virtuele lesmomenten. Tijdens de lessen kunnen kandidaten sparren met de docent en medecursisten, ervaringen uitwisselen en de vertaalslag maken naar hun eigen werkomgeving.” 

Het hybride lesaanbod maakt het eveneens mogelijk om af te wisselen tussen klassikaal en virtueel trainen. Demont geeft een voorbeeld: “we zien steeds vaker dat cursisten de theorielessen digitaal en de examentraining klassikaal volgen. Bij een hybride training kan bovendien iedereen zijn eigen voorkeursleerstijl aanhouden. De een leert liever eerst de theorie, dan de praktijk. De ander doet dat graag andersom. Door het hybride aanbod met e-learnings en zelfstudie hebben cursisten alle mogelijkheden om te leren volgens hun persoonlijke voorkeursstijl.”

Van opleider naar partner

Ook Computrain zelf verandert als gevolg van de digitalisering. “Vroeger waren we vooral een IT-opleider, nu zijn we een partner in digitale transformatie”, zo concludeert Demont. Ook het motto van Computrain sluit daaropaan: ‘Just for purpose, Just for me, Just in time’. “Dat betekent ten eerste dat trainingen aansluiten op het leerdoel: cursisten leren iets wat ze morgen kunnen toepassen. Ten tweede is een training afgestemd op de voorkeursleerstijl van de kandidaat. Ten derde kunnen cursisten leren op het tijdstip dat het ze uitkomt en moment dat ze de opgedane kennis ook daadwerkelijk nodig hebben. Aan de hand van ons motto, zullen we de inhoud, vorm en middelen van onze trainingen ook in 2022 verder blijven verbeteren.”

Lees het artikel ‘De ICT-onderwijstrends voor 2022

Wellicht ook interessant