De veranderende vraag vanuit organisaties en nieuwe onderwijsmogelijkheden: programmadirecteur Patrick vertelt

De IT-wereld staat nooit stil. Zo ook de vraag vanuit organisaties niet. Patrick Kersten, programmadirecteur Microsoft bij Computrain, ziet het IT-vak en de vraag vanuit organisaties met de dag groeien. Niet alleen inhoudelijk op het vlak van IT, maar ook met betrekking tot de onderwijsvorm. Hij vertelt over zijn rol bij Computrain en de laatste ontwikkelingen.

In 1994 studeerde ik af als bioloog, waarna ik een lerarenopleiding volgde. Lesgeven leek mij leuk, maar een succesvolle docentencarrière zat er helaas voor mij niet in. Per toeval kwam ik bij Computrain terecht in de rol van productspecialist. Twintig jaar geleden, toen Excel nog onze best lopende training was. Die wordt trouwens nog steeds veel gevolgd; alleen de vorm is anders. Inmiddels ben ik programmadirecteur van ons Microsoft-aanbod. Een veelzijdige rol, waarin ik veel contact heb met klanten, accountmanagers en partners, zoals Microsoft. Keer op keer ga ik na hoe we onze klanten de handvatten kunnen geven om hun IT-organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Role-based trainingen in de virtual classroom

In de afgelopen twintig jaar heb ik niet alleen Computrain, maar de hele IT-wereld zien groeien. De vraag is anders en gebaseerd op role-based skills. Van een eigen datacentrum naar de cloud: nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe expertises. Trainingen zoals Data Engineer, Azure en Power BI zijn hardlopers; organisaties halen zo ook kennis in huis waarmee ze kunnen groeien.

Daarnaast heeft het virtuele onderwijs tijdens de coronacrisis tot een nieuwe vraag geleid: online, klassikale lessen zijn zo gek nog niet. Filerijden is verleden tijd en IT’ers zijn bij uitstek de groep voor wie digitale lessen geschikt is. Tevens worden e-learnings veel gevolgd; ze bieden je de mogelijkheid om te leren wanneer het jou uitkomt. Velen hebben toch een stok achter de deur nodig om de benodigde discipline op te brengen. Gecombineerd onderwijs, waarin deelnemers grotendeels aan zelfstudie doen en regelmatig contact hebben met een docent, combineert het beste van beide werelden. 

Offline of online: deelnemers ervaren dezelfde kwaliteit

Waar ik bijvoorbeeld niet in geloof, is online en offline lessen tegelijk geven. Sommige opleiders kiezen ervoor om deelnemers zowel offline als online dezelfde klassikale les te laten volgen. Mijns inziens gaat dat ten koste van de kwaliteit. Een van de twee doelgroepen lijdt er namelijk onder; de aandacht is onmogelijk goed te verdelen en virtueel onderwijs vraagt om een andere aanpak dan offline lessen op de vestiging. Daarom houden wij onze virtuele en offline groepen strikt gescheiden; zodat de deelnemers de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Kwaliteit staat altijd voorop.

Waar eerst docenten fulltime les gaven, moeten ook zij zich regelmatig bijscholen. Anders houd je de ontwikkelingen simpelweg niet bij, zelfs als doorgewinterde expert niet. De tijden van jarenlang lesgeven in Windows Server 2008 of 2012 zijn voorbij. Veel van onze docenten komen dan ook uit het vak en bekleden bijvoorbeeld een rol als consultant. Zij hebben de kennis én praktijkervaring waarmee ze een helder beeld kunnen schetsen van hoe je de theorie toepast binnen jouw functie of organisatie. 
 

Ontwikkelen met een Microsoft training? 

Bekijk dan ons Microsoft-trainingsaanbod. Onze studieadviseurs denken graag met je mee over jouw trainingskeuze! Je kunt ze bereiken door te bellen naar 030 234 8500, te whatsappen naar 06 101 632 89 of te mailen naar info@computrain.nl.

Wellicht ook interessant