Klassikaal of Virtueel
Dit is een leervorm waarbij je tijdens 1 tot 5 aaneengesloten dagen virtuele of klassikale theorie krijgt aangeboden van een trainer waarna je deze theorie in de praktijk brengt middels opdrachten op een pc. De verhouding tussen theorie en opdrachten is ongeveer 50/50. Deze combinatie zorgt voor een optimale verwerking van de leerstof.
Wat zijn processen? Hoe meet, analyseer en verbeter je een proces? Deze training voor functioneel beheerders reikt je de juiste handvatten aan om deze vragen te beantwoorden. Het doel van deze klassikale training is om een idee te krijgen bij processen in het algemeen en hoe je deze processen als functioneel beheerder uitvoert met de juiste tools. Ook leer je meer over de achtergrond van procesmatig werken.
Voor wie
Deze training is bedoeld voor functioneel beheerders die op zoek zijn naar meer inzicht in processen en handvatten voor het verbeteren van processen.
Aanpak
Tijdens deze training worden theorie en praktijk afgewisseld om jou vertrouwd te laten worden met procesmatig werken en denken. Al onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers. Onze trainers hebben veel ervaring in de praktijk en zijn gecertificeerd door onze partner EXIN.
Voorkennis
Deze training is geschikt voor zowel de beginnende als de meer ervaren functioneel beheerder.
Studiemateriaal
Je beschikt over een online leeromgeving, e-Connect. Deze omgeving bevat alle informatie die je voor je training nodig hebt en aanvullende informatie. Daarnaast kun je makkelijk communiceren met de overige deelnemers.
Bij een succesvolle afronding van de training ontvang je het certificaat ‘Procesmanagement voor Functioneel Beheer’.
Inhoud
Module 1 – De basisprincipes
Tijdens deze module vertellen we je alles wat je moet weten over de relatie van functioneel beheer met processen en procesmatig werken. Wat zijn processen en wat is procesmanagement? Maar ook, welke valkuilen zijn er? Ook bespreken we wetmatigheden die er zijn en de levenscyclus van processen.
Module 2 – Hoe beschrijf je een proces?
Processen moeten nauwkeurig beschreven worden, zodat voor iedereen duidelijk is hoe het proces er precies uitziet. Tijdens deze module krijg je gereedschappen aangereikt waarmee je processen kunt beschrijven en vastleggen.
Module 3 – Hoe meet je een proces?
Meten is weten. Ook de status of prestaties van een proces kun je meten. Het doel van zo’n procesmeting is inzicht te verkrijgen in een bepaald aspect van het proces: hoe sta je ervoor? En wat zeggen deze gegevens je?
Module 4 – Hoe analyseer je een proces?
Elk probleem heeft een oorzaak. Soms weet je niet wat de oorzaak is of misschien zijn er wel verschillende oorzaken. Je kunt een probleem oplossen door de oorzaken op te sporen en weg te nemen.
Module 5 – Hoe verbeter je een proces?
Een proces verbeter je niet zomaar, tijdens deze module leer je welke gereedschappen er zijn en hoe je ze gebruikt om een proces te verbeteren.
Module 6 – Hoe borg je een proces?
Het borgen van het proces is net zo belangrijk of misschien wel belangrijker dan het beschrijven van het proces. Die twee kun je niet los van elkaar zien. Een gestructureerde manier van werken zonder borging is ten dode opgeschreven: talloze procesbeschrijvingen liggen werkeloos in bureaulades. Het doel van borging is ervoor te zorgen dat je over standaardhandelingen niet meer hoeft na te denken en je kunt focussen op zaken die meer aandacht vragen, zoals complexe verzoeken of incidenten.
Klassikaal of Virtueel
Dit is een leervorm waarbij je tijdens 1 tot 5 aaneengesloten dagen virtuele of klassikale theorie krijgt aangeboden van een trainer waarna je deze theorie in de praktijk brengt middels opdrachten op een pc. De verhouding tussen theorie en opdrachten is ongeveer 50/50. Deze combinatie zorgt voor een optimale verwerking van de leerstof.