Cursist aan het woord: “Open dialoog over AI in de praktijk”

Artificial Intelligence (AI) is overal. Zeker ook in IoT-devices zoals huishoudelijke apparatuur en in slimme marketing-oplossingen. Logisch dus dat Sanne Schoenmakers, Junior Marketing Manager Kitchen Appliances bij Philips Domestic Appliances Benelux, meer van AI wilde weten.

Sanne volgde de training AI Essentials bij Computrain. Hoe heeft zij deze training ervaren en hoe past zij haar nieuwe AI-kennis toe in de praktijk?

Hoe klanten gericht benaderen?

In haar dagelijks werk heeft Sanne veel te maken met klantdata. Op basis van deze gegevens bepaalt zij onder andere hoe klanten het beste benaderd kunnen worden. “Traditioneel werken we veel met klantpersona’s. Op welke manier kunnen we deze groepen het beste benaderen, bijvoorbeeld met TV, social media, online of print?” Maar Sanne voelde aan dat dit met AI doeltreffender zou moeten kunnen. Dat was voor haar een reden om haar persoonlijk ontwikkelbudget deels te gebruiken voor een AI-training.

Innovatiekracht

Sanne zag ook welke innovatiekracht AI heeft. Dat was voor haar een tweede reden om meer van deze technologie te willen weten: “Bij AI denken veel mensen aan robots. Maar het is zoveel meer dan dat; AI is toegepast in de meest simpele dingen om ons heen. Zo gebruiken wij bij Philips AI om informatie van Internet-of-Things-producten te analyseren. Denk aan een slimme stoomstrijkijzers en airfryers.”

“Bij AI denken veel mensen aan robots. Maar het is zoveel meer dan dat; AI is toegepast in de meest simpele dingen om ons heen.”

Klantsegmentatie

In de training leerde Sanne hoe zij AI kan gebruiken voor de clusterisatie van customer segments. “Ik weet nu welke klantdata en codering ik kan inzetten om klanten passend te benaderen. Door een algoritme op specifieke data los te laten, kan ik klanten heel gericht segmenteren, zonder uit te gaan van persona’s”, legt Sanne uit. “Dat betekent ook dat we budgetten gerichter kunnen inzetten en kunnen onderbouwen waarom we bijvoorbeeld voor een specifieke product- en klantgroep budget verschoven hebben van online naar TV.”

Open dialoog

Naast de inhoud, is Sanne ook te spreken over de vorm van de training. Wordt het een open dialoog of meer een lecture? Daar was ze voorafgaand vooral benieuwd naar. “Gelukkig was het heel interactief. In een open sfeer, met enthousiaste deelnemers en een geïnteresseerde docent. Dat werkte heel goed”, vertelt Sanne. Bovendien was er ruimte voor cursisten om hun eigen motivatie en praktische uitdagingen in te brengen. “De training startte met de vraag: wat is de voornaamste reden dat je deze training volgt? Dat zorgde meteen voor enthousiasme en dialoog. Aan het einde werd er teruggekomen op de beginvraag: heb je er persoonlijk uitgehaald wat je wilde?”

De training AI Essentials die Sanne volgde is een eerste kennismaking met AI. De training is geschikt voor iedereen die wegwijs wil worden in de wereld van robots, algoritmes en innovaties. AI Essentials duurt een dag en is fysiek en online te volgen.

Lees meer over de training AI Essentials

Wellicht ook interessant