5 voordelen van lean werken

Al vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw wordt lean in veel bedrijven toegepast. De afgelopen jaren heeft deze methodiek alleen maar aan populariteit gewonnen doordat steeds meer sectoren zich richten op wat waardevol is voor de klant. Daarnaast zijn veel bedrijven op zoek naar eenmanier om verspilling tegen te gaan en zo een beter bedrijfsresultaat te bereiken. Wat zijn de vijf voordelen van lean werken?

Optimale efficiëntie

Bij lean werken ligt de focus op verspilling tegengaan en meer waarde creëren voor de klant. Het is een manier van denken en werken voor het hele bedrijf en draait om het leveren van de producten en diensten waar een klant behoefte aan heeft. Alles wat geen waarde heeft voor de klant haal je uit de bedrijfsprocessen. Zo voorkom je dat je te veel geld, tijd of kwaliteit verspilt en focus je je als bedrijf op datgene wat er echt toe doet.

Verbeterde kwaliteit

Als bedrijf wil je de beste diensten of producten leveren en je daarin continu blijven ontwikkelen. Door inzicht te hebben in de sterkten en zwakten van je bedrijfsprocessen kun je verbeteringen aanbrengen of processen anders inrichten, wat voor een betere en constantere kwaliteit van producten en diensten zorgt.

Hogere klanttevredenheid

Een tevreden klant komt vaak weer terug. Een ontevreden klant gaat naar de concurrent. Wat wil de klant en waar wil de klant voor betalen? Deze vragen staan centraal binnen een lean organisatie. Door de processen meer te richten op de klant, voldoe je als bedrijf aan de verwachtingen en behoeften van de klant, wat uiteraard zorgt voor tevreden klanten.

Betrokken en enthousiaste medewerkers

In een organisatie willen medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Niemand zit erop te wachten werk te verrichten waarin zijn of haar kennis en kunde niet benut worden. Door de leanmethode is een organisatie overzichtelijk en georganiseerd. Typerend is dat iedereen in een lean organisatie werkt aan de continue
verbetering van producten en diensten. Daarnaast weten medewerkers wie waar verantwoordelijk voor is, verlopen processen efficiënter en wordt er meer samengewerkt. Medewerkers hebben het gevoel dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van het bedrijf, waardoor de motivatie en productiviteit zal groeien.

Flexibele en creatieve organisatie

Door processen efficiënter en meer vraaggestuurd in te richten, is er meer ruimte voor uitzonderlijke situaties. Daardoor hoeven de standaardprocessen niet onderbroken te worden, maar kunnen deze moeiteloos blijven lopen naast bijvoorbeeld een afwijkend project. Daarnaast zorgt de samenwerking tussen medewerkers onderling ervoor dat er meer wordt gedeeld en zo sneller nieuwe strategieën en ideeën worden geuit.

Zelf aan de slag met lean? Schrijf je snel in voor een van onze trainingen

Wellicht ook interessant