ITIL en Servicemanagement

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij...

Lees meer..

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij...

Lees meer..

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij...

Lees meer..

ITIL en Servicemanagement: 25 trainingen of opleidingen

Klassikaal (12) Dit is een leervorm waarbij je tijdens 1 tot 5 aaneengesloten dagen klassikale theorie krijgt aangeboden van een trainer waarna je deze theorie in de praktijk brengt middels opdrachten op een pc. De verhouding tussen theorie en opdrachten is ongeveer 50/50. Deze combinatie zorgt voor een optimale verwerking van de leerstof.

MBO-programma (4) Een MBO-programma is opgebouwd uit meerdere modules van een erkende MBO-opleiding. Met een MBO-programma verdiep of verbreed je je kennis over een bepaald onderwerp, thema of vakgebied op MBO-niveau. Na het afronden van een MBO-programma kun je mogelijk vrijstelling ontvangen om verder te studeren in een volledige MBO-opleiding.

HBO-programma (4) Een HBO-programma is opgebouwd uit een of meerdere modules van een erkende HBO-opleiding. Met een HBO-programma verdiep en/of verbreed je je kennis over een bepaald onderwerp, thema of vakgebied op HBO-niveau. Na het afronden van een HBO-programma kun je mogelijk vrijstelling ontvangen om verder te studeren in een volledige, erkende HBO-opleiding.

Masterclass (1) Een Masterclass is een los te volgen zelfstandig onderdeel van een erkende Masteropleiding. Een Masterclass draait altijd om een bepaald onderwerp. Na het afronden van de Masterclass kun je mogelijk vrijstelling ontvangen en om verder te studeren in een volledige, erkende Masteropleiding.

Trainingen (1) Tijdens een training staan je eigen praktijk en het ontwikkelen van je vaardigheden altijd centraal. De vaardigheden die je tijdens de training opdoet, kun je direct in je eigen werkomgeving toepassen.

MBO-opleiding (3) Een MBO-opleiding is een wettelijk erkende opleiding op niveau 2, 3 of 4. Afhankelijk van welke opleiding je kiest, varieert de duur van een MBO-opleiding tussen de 12 en 24 maanden. Na afronding van een MBO-opleiding beschik je dus over een officieel erkend MBO-diploma op niveau 2, 3 of 4.

Anderen bekeken ook

1 ITIL® 4 Foundation

€ 1.086,00
Klassikaal
2 dagen

2 BiSL® Foundation

€ 786,00
Klassikaal
2 dagen

3 MBO Servicedeskmedewerker

€ 2.575,00
MBO-programma
6 maanden

4 Functioneel Beheer

€ 2.195,00
Trainingen
4 dagen

5 Vakopleiding Functioneel Beheer

€ 2.725,00
Klassikaal
5 dagen
Bekijk alle ITIL en Servicemanagement opleidingen

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij alle onderdelen van de organisatie zijn beschreven en in een bepaalde hiërarchie qua bevoegdheid en verantwoordelijkheid zijn gerangschikt. ITIL is het belangrijkste en bekendste framework voor IT-servicemanagement in Nederland en ter wereld.

Voor wie zijn onze cursussen ITIL en Servicemanagement?

Computrain heeft cursussen ITIL en Servicemanagement voor iedereen die zich bezighoudt met beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. Dat kunnen IT-medewerkers en -managers zijn, maar ook applicatie-, project-, proces- en businessmanagers die direct betrokken zijn bij de IT. Je vindt op deze pagina opleidingen op alle werk- en denkniveaus. Van trainingen en MBO-opleidingen tot de opleiding HBO Netwerkbeheerder.

Wat leer je in een ITIL- en Servicemanagement-training of -opleiding?

Met deze opleidingen en cursussen leer je hoe je een serviceorganisatie kunt opzetten voor het ondersteunen van de IT-voorzieningen binnen een organisatie. Welke rollen je nodig hebt en welke processen je moet inrichten.

Onlangs is ITIL 4 gelanceerd. Dit is een modernisering van het ITIL-framework om de aansluiting te vinden bij bijvoorbeeld DevOps en Agile. De principes van ITIL 4 zijn:

  • Focus on Value: Alles wat je doet moet op een manier waarde hebben voor je klanten, of voor andere stakeholders.
  • Start Where You Are: Als je iets wilt verbeteren, gooi dan niet je huidige werkwijze overboord, maar behoud wat werkt en pas aan wat niet werkt.
  • Progress Iteratively With Feedback: Voer je verbetering door in kleine stapjes, ook als het om grote projecten gaat. Evalueer na elke stap hoe het ging en itereer waar nodig.
  • Collaborate and Promote Visibility: Werk veel samen met andere partijen, zoals je klanten en leveranciers, en laat de organisatie zien waar je aan werkt en waarom.
  • Think and Work Holistically: Zie je IT-organisatie niet als een eiland, maar als onderdeel van een netwerk met verschillende partijen die samen waarde leveren voor je klanten.
  • Keep it Simple and Practical: Houd je werk en processen zo simpel mogelijk, en schrap elke stap die geen waarde oplevert.
  • Optimize and Automate: Optimaliseer of automatiseer taken waar dat kan, zo lang dat niet leidt tot hogere kosten of een slechtere customer experience.

Hoeveel weet jij al van ITIL en Servicemanagement?

Twijfel je of je met jouw voorkennis een ITIL-cursus kunt volgen? Laat je door ons vrijblijvend adviseren over welke cursus ITIL en Servicemanagement het beste bij jou past.