ITIL® en Servicemanagement

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat...

Lees meer..

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat...

Lees meer..

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat...

Lees meer..

ITIL® en Servicemanagement: 19 trainingen of opleidingen

Alle filters
Niveau
Startmoment
Dag(deel)
Studievorm/ leslocatie
Duur
Filters

Klassikaal (9)

MBO-programma (2)

HBO-programma (2)

Trainingen (2)

Vakopleiding (1)

MBO-opleiding (3)

Information Technology Infrastructure Library, afgekort ITIL®, is ontwikkeld als een set van best practices voor het inrichten van beheerprocessen binnen een (ICT-)organisatie. Het resultaat van procesimplementatie met behulp van ITIL® is vergelijkbaar met de ISO 9000-regulering in de niet-ICT-branche, waarbij alle onderdelen van de organisatie zijn beschreven en in een bepaalde hiërarchie qua bevoegdheid en verantwoordelijkheid zijn gerangschikt. ITIL® is het belangrijkste en bekendste framework voor IT-servicemanagement in Nederland en ter wereld.

Voor wie zijn onze cursussen ITIL® en Servicemanagement?

Computrain heeft cursussen ITIL® en Servicemanagement voor iedereen die zich bezighoudt met beheer en exploitatie van de IT-infrastructuur en het leveren van IT-services. Dat kunnen IT-medewerkers en -managers zijn, maar ook applicatie-, project-, proces- en businessmanagers die direct betrokken zijn bij de IT. Je vindt op deze pagina opleidingen op alle werk- en denkniveaus. Van trainingen en MBO-opleidingen tot de opleiding HBO Netwerkbeheerder.

Wat leer je in een ITIL®- en Servicemanagement-training of -opleiding?

Met deze opleidingen en cursussen leer je hoe je een serviceorganisatie kunt opzetten voor het ondersteunen van de IT-voorzieningen binnen een organisatie. Welke rollen je nodig hebt en welke processen je moet inrichten.

Onlangs is ITIL® 4 gelanceerd. Dit is een modernisering van het ITIL®-framework om de aansluiting te vinden bij bijvoorbeeld DevOps en Agile. De principes van ITIL® 4 zijn:

  • Focus on Value: Alles wat je doet moet op een manier waarde hebben voor je klanten, of voor andere stakeholders.
  • Start Where You Are: Als je iets wilt verbeteren, gooi dan niet je huidige werkwijze overboord, maar behoud wat werkt en pas aan wat niet werkt.
  • Progress Iteratively With Feedback: Voer je verbetering door in kleine stapjes, ook als het om grote projecten gaat. Evalueer na elke stap hoe het ging en itereer waar nodig.
  • Collaborate and Promote Visibility: Werk veel samen met andere partijen, zoals je klanten en leveranciers, en laat de organisatie zien waar je aan werkt en waarom.
  • Think and Work Holistically: Zie je IT-organisatie niet als een eiland, maar als onderdeel van een netwerk met verschillende partijen die samen waarde leveren voor je klanten.
  • Keep it Simple and Practical: Houd je werk en processen zo simpel mogelijk, en schrap elke stap die geen waarde oplevert.
  • Optimize and Automate: Optimaliseer of automatiseer taken waar dat kan, zo lang dat niet leidt tot hogere kosten of een slechtere customer experience.

Hoeveel weet jij al van ITIL® en Servicemanagement?

Twijfel je of je met jouw voorkennis een ITIL®-cursus kunt volgen? Laat je door ons vrijblijvend adviseren over welke cursus ITIL® en Servicemanagement het beste bij jou past.